Пропускане към основното съдържание

"Орел и Сврака", една басня от Банчо Банов


Вчера съвсем "случайно" се озовах и присъствах на консултация за кандидат студенти в НАТФИЗ.
Добре се посмяхме... Ето един от материалите в раздела басни. Разбира се текста няма същия ефект ако срещу вас не репетира добър кандидат. :))) Оставям на въображението Ви да се развихри как точно свраката говори и жестикулира... :)
Само мога да съжалявам, че не направих видео с телефона...

___________________________

В гората се разнесе странна вест:
Орелът влюбен до полуда - днес,
без да размисли, без да чака,
оженил се.
                  И за кого?
                                   За сврака.
"Как тъй? Невероятно!
                                      - зашумяха всички. -
Та нямаше ли по-достойни птички?"
Орелът тури край на глъчката голяма:
"Във любовта закони няма!"
И заживя по здраво - живо
в едно гнездо семейството щастливо
(нима в цвърчене, ласки, страст
не хвърка бързо час след час?).
И мина месец, мина втори...
Орелът пак криле разтвори
и литна на възбог -
                                  да хвърля остър взор
над планини, поля, към синия простор -
но от гнездото мъничката Сврака
опашка врътна и заплака:
- Забрави ме!...Летиш в далечни висоти,
а аз? Сама!?...За мен не мислиш ти!
Усмихна се Орелът:"Как ме люби!
Бои се да не ме загуби!" -
и се прибра, на топличко се свря
и паднаха от него няколко пера...
Друг път откъм полето чу се вик:
"На помощ! Порът сграбчи славея!"
                                        И в миг
пръв излетя Орелът - за другаря свой,
за малкия певец, - готов да влезе в бой!
- Недей! - изкряска Свраката
                                       - Къде отлиташ?
Пред мен ти някакъв си славей предпочиташ?
Орелът спря, разсъди:"Тя е права!
Не съм ерген...Как тъй ще я оставя!"
И все тъй - не веднаж, не дваж...
                                  Бушува буря в планините,
тътнеж раздира мрака, вдигат се орлите,
летят - безстрашни - ред след ред,
срещу вихрушки, дъжд, мъгли - напред!
А Свраката пищи: - Къде?
                                  Я стой си по-далече!
Там нека иде друг! Ти си семеен вече! -
И все се гали тя:
                           - Високо не лети! -
И все стои Орелът - влюбен до уши
(ах, от таз любов такава как ще се лиши!) -
и Свраката си гледа, слуша, изпълнява:
"Обичам я все пак...Какво да правя!"
И тъй нито за миг Орелът не разбра
как падаха от него всеки ден пера...
Докато най - подир в гората пак разчу се вест:
"Орелът де е?"
                                "Май го няма днес!"
"И вчера!"
               "Де е той? Какво ли става?"
"Ами! Навярно е тъдява..."
И гледат всички, питат се тревожно:
"Това ли е Орелът? Невъзможно!"
"Не! Не" Крилете му къде са?"
                                                  "Виж го ти -
той също като Свраката лети!"

----------------------------------------------------------------


Приятели орли!
                           Обичам аз - и вярвам в брака,
но мразя всякоя съпруга - сврака!


Банчо Банов

Коментари

Популярни публикации от този блог

Тайната рецепта на Белите Арменски Сладки от Антуан Ангелов

Бели сладки по рецепта на Баба Аннушка... Рецептата не е моя но тези сладки на снимката винаги ги правя с голяма любов а днес ги снимах...за спомен и за да ги споделя с Вас. Публикувам ги за да може да ги правите и Вие, читателю!  Така смятам, че мъртвите винаги оживяват и ще са  с нас... Причини да направите сладките може да бъдат много... Кръщене, Коледа, Нова Година, Сватба...  На моята втора сватба вече ги можех и почерпих с тях всички гости с гордост. За съжаление когато бях малък те винаги са свързани повече с лоши поводи, като традиция за "Бог да прости" при арменците. Стандарт са си и това е! :))) Повярвайте ми, преяждал съм с бели сладки и основно като малък за това си ходех на погребения с възрастните. :))) Смешно... Сега не ми е толкоз смешно...  НО А стига с обясненията ...и да преминем към самата рецепта: _______________________ Продукти 250гр. краве масло (немско!) 2 чаени чаши пудра захар 1 и 1/2 чаена чаша бяло брашно (аз купувам скъпо

Какво общо има между Изкуствения Интелект и Образованието в моето второ интервю по Дарик Радио...

След последното ми посещение в Дарик не успях да срещна Ники Кънчев из коридорите за да споделя снимки...  😁 Но пък можете да прослушате второто ми участие в ефира на Дарик излъчено на 4.10.2018 г. на тема: "Предизвикателства, които стоят пред образованието с навлизане на новите технологии в Изкуствения интелект." Да се похваля. Този път далеч по добра дикция и представяне. Или както казваха учителите едно време в СМА Киров - "Количествените натрупвания пораждат качествени промени!" Цялото интервю и статията ни по темата можете да намерите на този адрес: kontrax.bg . Същата статия бе публикувана и в Капитал , dir.bg и др. медии. Та, медийна звезда съм си вече и това е! Сега чакам само Антон Хекимян да ме покани в сутрешния блок на bTV за да му разкажа що е изкуствен интелект и има ли почва у нас.😂😂😂

Тайната рецепта на арменските лозови сарми с кайма.

Сигурен съм че няма да Ви изненадам с кой знае каква "тайна" при готвенето и рецептата но се предполга, че поне ще Ви подесетя да изненадате с утрешно сърмено меню половинката и/или децата. Сърми с лозови листа и кайма- около 6 порции (40-50 сърмички стават) Преди да запозна малко пред история... Нали гледам да пиша правилно в блога първо се зачудих кое е правилно: сЪрма или сАрма. Оказва се че това са две различни думи! Препратка е тук . Сигурен съм че няма да Ви изненадам с кой знае каква "тайна" но се предполга, че поне ще Ви подесетя да изненадате с утрешно сърмено меню половинката и/или децата. Затова реших да изпозлвам и двете думи за да е по- изгодно търсенето в google. И така... _________ Необходми продукти: 500 гр. кайма (аз слагам смес), 100гр-1/2 чаена чаша ориз, 3 глави лук, копър (може и замразен), магданоз и джоджън по 1 шепа, сол 1 чаена лъжица и черен пипер 1/2 ч.л. Хайде стига статистика! Захващайте се за работа че има гладни!