Тайната рецепта на арменските лозови сарми с кайма.

Сигурен съм че няма да Ви изненадам с кой знае каква "тайна" при готвенето и рецептата но се предполга, че поне ще Ви подесетя да изненадате с утрешно сърмено меню половинката и/или децата.

Сърми с лозови листа и кайма- около 6 порции (40-50 сърмички стават)

Преди да запозна малко пред история... Нали гледам да пиша правилно в блога първо се зачудих кое е правилно: сЪрма или сАрма.

Оказва се че това са две различни думи! Препратка е тук.
Сигурен съм че няма да Ви изненадам с кой знае каква "тайна" но се предполга, че поне ще Ви подесетя да изненадате с утрешно сърмено меню половинката и/или децата. Затова реших да изпозлвам и двете думи за да е по- изгодно търсенето в google.

И така...
_________
Необходми продукти: 500 гр. кайма (аз слагам смес), 100гр-1/2 чаена чаша ориз, 3 глави лук, копър (може и замразен), магданоз и джоджън по 1 шепа, сол 1 чаена лъжица и черен пипер 1/2 ч.л.

Хайде стига статистика! Захващайте се за работа че има гладни! ;)

1. Ориза се накисва в студена вода около 30 минути и се оставя на страна;
2. Лукът се нарязва (може и с машинка) и се поръсва с 1/2 супена лъжица сол, залива се със студена вода и започва изтискване в шепите с леко мачкане (прецеждането му в др. съд го поставяте))се докъто стане прозрачен (може два пъти да направите тази процедура), залива се със студена вода и се прецежда.

3. Лукът (вече претакан 2 пъти), каймата, подправките и ориза се смесват добре (за мъжете това е лесна процедура с дясната ръка се прави!);
4. Листата- отрязват се дръжките (в основата) и се слагат в 2 литра вряла вода с малко лимонов сок за 2-3 минути (ако са млади-меки), ако не се варят много повече (ако са пресно откъснати / скоро). Майка ми ги замръзява и един ден само ги размръзява в микровълновата. В този случай процедурата е по-кратка. Ако сте ги купили в буркан (както аз от Гърция) направо почвате да ги увивате (пазаете си сокчето от тях останало в буркана за да го изсипете по късно в тенджерата);

5. Най дебелите листа се слагат на дъното на тенджерата.
6. И сега самото Навиване - върху плоска чиния се слага листо и около 1 супена лъжица от сместа и се завива като плик за писмо (първо от ляво и дясно, после от основата и звивате - вижте снимките!), подреждат се плътно едно до друго в тенжерата за да не се отпускат. Може между редовете да сложите резенчета лимон и масло а може да сложиш сока, заедно с водата или няколко джанки. Аз ги обичам по кисели. Последния път сложих всички сос от бурканчето им;

7. Притискат се сърмичките с чиния отгоре и се поливат с 750 мл. гореща вода (малко преди да се покрият), слагате зехтин 2 суп. лъжици (не олио!) в зависимост от къймата определяте суп. лъжици маслото, и зехтина ако не е мазна каймата може и повече. И така се варят НА СЛАБ огън, да къкри, около 40-50 минути. Внимавайте и поглеждайте съда ако се наложи да доливате с вода.


Приятен аппетит! И без преяждане (на мен ми е много трудно!)
Рецептата бе предоставена с любезното съдействие на мама (баба) Мани, която стриктното наблюдаваше първото й превъплащение в мои ръце :))))


________________________________________
Четете блога ми редовно за да видите и новата публикация за Арменските ПОСТНИ СЪМИ С ЛОЗОВИ ЛИСТА :))))

1 коментар:

Анонимен каза...

Здравей! Прочетох рецептата. Предполагам, че става вкусно (Звездев има подобна рецепта). Но лично мен ме смущават зелениите джоджен и копър за овкусяване на сармичките. Като зелении и двете ги обожавам, но не и при сармите с лозов лист. Мнението ми е, че силната миризма на на копъра и джоджана ще надделеят над вкуса на лозовия лист, а той толкова ми е любим. Когато правя тези сармички понякога слагам към пълнежа и настъргани моркови и задължително прясно изцеден лимонов сок (2-3 с.л.). Най-често ползвам кайма от мляно пред мен свинско месо (плешка или св.врат). Ориза изплаквам 3 води и запържвам след лука до "стъклен". После каймата, сол (Вегета)+ млян чер пипер. Правя по 90 бройки и варя в бързоварна тенджера. Тези дни ще правя, че имам 8-9 буркана с лозом лист. Блажодаря и за твоя вариант!:)

Оригиналните домашни арменски сладки

На баба Такухи арменските рецепти

На баба арменските рецепти... ги правя общо достояние преди да съм ги затрил... случайно. Не би следвало моето семейство да съхранява това...